longering

hejhej!
 
idag hade jag tänkt longera Lilleman.
 
När jag longerar börjar jag alltid med att gå runt några varv på ridbanan
så jag tar INTE bort framskrittningen. Fast det är det tråkigaste som finns
är det SÅ viktigt för hästen med både fram och av skrittning.
 
Sen tar jag in hästen på ett rätt så stor volt. Skrittar lite i båda
varven. Sen får hästen jogga fram lite i båda varven det med...
 
Sen sätter jag på inspänings sakerna... kan lägga ut en bild sen
vad det är för inspänings jord för jag vet inte vad det heter ;) ...
 
I början har jag rätt lång låg form så hästen bara får jogga på och arbeta sig
ner själv och såhär. I båda varven det med!
Sen tar jag kortare och lite högre form så att mulen inte är mellan fram
knäna ;) ... nej men. ja..
I båda varven (detta gör jag i trav) ... i mellan åt tar jag skritt pauser. Så
hästen får andas lite.
Sen efter ungefär en 30 minuters skritt och trav, så får hästen
gå kort galopp på mindre och mindre volt. Sen som avslutning tar jag
bort longerlinan och låter hästen galoppera fritt inspänd. Fast det kan jag
inte göra med den jorden jag ska ha idag. Så då tar jag av jorden så hästen
får sträcka lite på sig :)
hade faktiskt tänkt att löshoppa lilleman lite idag också.
 
Och i volten kan man antingen ha travbommar eller något sånt. Det får
hästen att sänka nacken själv. Och i galoppen små studsar så hästen arbetar
också.
 
Det är typ det jag ska göra idag :D
 
kanske tältar med en "kompis" ^^
sen ikväll....
 
 
 
 
Vill ni ha ett inlägg om vad JAG tycker om allt det här med att rida hästen på tyglen? :) spö användande osv..?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0